marți, 26 mai 2009

NICO - CHELSEA GIRL (1967)

Casa de discuri: Polydor
Producator: Tom Wilson
Director artistic: Nementionat
Tara de origine: Germania
Durata: 45:36











Dupa ce isi construise o reputatie foarte buna gratie colaborarii sale cu Velvet Underground si o alta foarte proasta datorita lungii liste de iubiti (intre care Jim Morrison, Iggy Pop si Brian Jones), Nico a scos in 1967 un album solo, Chelsea Girl (dupa titlul unui film de Andy Warhol in care jucase si ea). Piesele apartin catorva din cei mai buni compozitori ai vremii, intre care Bob Dylan, Tim Hardin, pe atunci necunoscutul Jackson Browne (la vremea aceea inca adolescent si iubitul lui Nico) si membrii grupului The Velvet Underground, Lou Reed, Sterling Morrison si John Cale (care o si acompaniaza pe acest album). Dar, desi melodiile nu sunt compuse de ea (cu o singura exceptie, un cantec scris in colaborare), Chelsea Girl confirma din plin originalitatea si potentialul creator al lui Nico.

Vocea ei austera si totusi captivanta are ceva magic; orchestratiile sumare de nuanta folk, mizeaza pe flaut, viola electrica, balafon, contrabas si armoniu. Piesele au un aer fascinant, hipnotic - mai cu seama meloncolicele "These Days" si "I`ll Keep It With Mine". Melodia care da titlul albumului, o compozitie Morrison/Reed, face referiri la viata artistului Andy Warhol din New York.

Publicul nu era pregatit la vremea respectiva pentru superbele experimente art-rock ale lui Nico si atmosfera lor nostalgica astfel incat albumul nu a facut mare impresie la lansare. Dar frumusetea lui sobra - ca si colaborarile ulterioare, unice si provocatoare ale lui John Cale - a fascinat generatiile urmatoare: Patti Smith a elogiat-o, Siouxie Sioux au chemat-o sa cante alaturi de ei, iar doua dintre piesele de pe Chelsea Girl au fost incluse in coloana sonora a comediei lui Wes Anderson, O familie geniala (2001).

luni, 25 mai 2009

ASTRUD GILBERTO - BEACH SAMBA (1967)

Casa de discuri: Verve
Producator: Creed Taylor
Director artistic: David Krieger
Tara de origine: Brazilia
Durata: 38:58










Cine poate rezista unui album care se deschide cu "Stay... and we`ll make sex with music", invitatie pe care o lanseaza Astrud Gilberto in prima piesa de pe albumul
Beach Samba?

Fosta sotie a lui Joao Gilberto si-a croit drum spre primele clasamente cantand versiunea engleza a melodiei lui Stan Getz "The Girl From Ipanema". In ciuda unei voci de o anvergura limitata, Astrud si-a perfectionat cu timpul. intre 1963 si 1967, un stil interpretativ matur, original, plin de senzualitate.

Lucrat impreuna cu producatorul Creed Taylor si aranjorii Eumir Deodato si Don Sebesky, Beach Samba este un amestec de melodii braziliene interpretate in engleza si piese folk-pop americane nuantate cu sonoritati bossa nova ori samba.

"Stay" a fost compus de Gayle Caldwell, autorul faimosului Cycles al lui Frank Sinatra, si orchestrat de Deodato; prezenta flautistului Hubert Laws, aici si in alte piese, da o anumita stralucire aranjamentelor orchestrale. "Misty Roses" al lui Tim Hardin este o capodopera a lui Sebesky, organizata in jurul viorilor, cornului francez si harpei.

Astrud este placuta de la un capat la altul. Este seducatoare cand canta molipsitorul "Canoeiro" al lui Deodato, o melodie fara cuvinte, si face un duet foarte simpatic cu fiul ei de sase ani, Marcello, in "You Don`t Have To Be So Nice".

Un album "neted", perfect agreabil, Beach Samba este o expresie perfecta a spiritului pustoaicei brazilience care, cu cativa ani inainte, cucerise lumea.

duminică, 24 mai 2009

NINA SIMONE - WILD IS THE WIND (1966)

Casa de discuri: Philips
Producator: Diversi
Director artistic: Nementionat
Tara de origine: S.U.A.
Durata: 39:07











Nina Simone putea canta blues ca Billie Holiday si Jazz ca Ella Fitzgerald. Faptul ca nu a fost niciodata, stilistic vorbind, la fel de consecventa ca ele, a reprezentat unul dintre marile dezavantaje ale carierei sale, care i-a facut pe multi critici sa o subestimeze. Dar pana in anii 1960 Simone trecuse deja prin jazz, musical, gospel, pop si folk si se acomodase excelent cu fiecare dintre ele, oferind publicului, oriunde concerta, portii copioase de muzica de calitate - alaturi de inevitabilele momente mai slabe.

Desi e doar o compilatie de inregistrari live si in studio din anii 1964-1965, care nu aparusera inca pe disc, Wild Is The Wind exemplifica totusi cel mai bine felul in care stilul eclectic al lui Simone putea da nastere unui discurs muzical coerent.. Albumul e de o diversitate surprinzatoare, cele 11 melodiiconturand un traseu sinuos printre diferite emotii si maniere interpretative, deopotriva convingatoare.

Dupa exuberanta si mai directa "I Love Your Lovin` Ways" din deschidere, sumbra melodie "Four Women" pare chiar mai impresionanta. In povestea aceasta despre viata grea a patru femei de culoare mocneste furia aceea abia ascunsa care va deveni mai tarziu tipica pentru cantecele de atitudine politica ale lui Simone.

"Why Keep On Brekin` My Heart" si "Either Way I Lose" merg pe urmele hitului ei din 1959, versiunea proprie a melodiei lui Gershwin "I Loves You, Porgy", care incantase publicul larg de muzica pop. Piesa care da titlul albumului, un adevarat tur de forta de aproape sapte minute, este un languros cantec de dragoste superb interpretat.

THE YARDBIRDS - THE YARDBIRDS (1966)

Casa de discuri: Columbia
Producatori: Diversi
Director artistic: Chris Dreja
Tara de origine: Marea Britanie
Durata: 33:10










The Yardbirds si-au lansat in sfarsit primul LP inregistrat in studio in august 1966, moment in care trupa beneficia de aportul extraordinarului chitarist Jeff Beck (Care il inlocuise pe Eric Clapton). Aparitia albumului a fost intarziata de turneele prelungite in Europa si S.U.A. (unde The Yardbirds au devenit o bogata sursa de inspiratie pentru puzderia de formatii de garage rock si muzica psihedelica ale timpului). In fine, piesele au fost compuse si inregistrate in decurs de numai o saptamana, la Advision Studios in Londra.

The Yardbirds (numit si Roger The Engineer, dupa caricatura de pe coperta) imbina cu succes un gen blues profund emotional, o atmsofera autentic psihedelica, efecte feedback si elemente de incantatie gregoriene. Amticipand stilul heavy blues-rock al trupelor Cream si Led Zeppelin, impresionantele "Lost Woman", "The Nazz Are Blue" si "Rack My Mind" sunt o demonstratie a felului in care formatia putea sa transforme standarde de blues ("Someone To Love Me" de Snooky Prior, "Dusty My Room" de Elmore James si, respectiv, "Baby Scratch My Back" de Slim Harpo) in dezlantuiri furioase, care puneau in valoare abilitatile tehnice incredibile ale lui Beck (in "The Nazz Are Blue", de pilda, solo-ul sau sustinut pe o singura nota e captivant). Single-ul de succes "Over, Under, Sideways, Down" este inspirat de tema contrabasului din "Rock Around The clock", dar, gratie chitarei versatile a lui Beck, structurii repetitive a melodiei si strigatelor "Hey!" adresate direct ascultatorilor, cantecul devine o piesa aproape fantastica.

Albumul contine si doua reeditari - "Happennings Ten Years Ago", o piesa furtunoasa sustinuta de fabulosul tandem Jeff Beck - Jimmy Paige, si insotitorul sau de pe discul single, "Psycho Daisies".

JOHN MAYALL`S BLUES BREAKERS - JOHN MAYALL`S BLUES BREAKERS WITH ERIC CLAPTON (1966)

Casa de discuri: Decca
Producator: Mike Vernon
Director: Decca Publicity Art Department
Tara de origine: Marea Britanie
Durata: 37:06



"Aveam un fel de acceleratie interioara. Ma miscam pur si simplu foarte repede." Eric Clapton, 1966


In perioada in care a fost lansat John Mayall`s Blues Breakers With Eric Clapton, in Londra au inceput sa apara grafitti care proclamau, simplu, "Clapton e Dumnezeu". Oricine se indoieste de calitatile de bluesman ale lui Clapton ar trebui sa asculte acest album coplesitor, care a explodat pe scena muzicii britanice ca un butoi cu pulbere.

Clapton paraseste formatia The Yardbirds in cautarea unei trupe puriste si a gasit in Mayall un lider muzical care ii impartaseste gusturile si o figura paterna.

In studio, alaturi de basistul John McVie si si tobosarul Hughie Flint, Clapton si Mayall au incercat sa reinvie enrgia recitalurilor live ale trupei. Lucrul e vizibil de la prima melodie, o versiune plina de pasiune a cantecului lui Otis Rush "All Your Love", in care impresioneaza pasajele impetuoase la orga si replicile "fierbinti" ale chitarei.

Urmatoarea compozitie, "Hideaway", este o mostra memorabila de opulenta interpretativa din partea lui Clapton - pe aceasta varianta a clasicei compzitii a lui Freddie King, tanarul chitarist se dezlantuie furtunos, punandu-si toate fortele la bataie, plin de avant si sigur pe sine. La Fel de stralucitor este Clapton in "Steppin` Out", o melodie boogie extraordinar de intensa.

Mayall a contribuit in aceeasi masura la reusita acestui album. Piesele sale originale precum "Little Girl" sau "Key To Love", sunt absolut tipice pentru jubilantul deceniu al saptelea, dar nu devin comerciale, ci raman in esenta in traditia muzicii blues.

Estuarul Tamisei e poate la mii de kilometri de delta fluviului Mississippi, dar Blues Breakers With Eric Clapton anuleaza distanta dintre ele.

Lista pieselor

01. All Your Love :35
02. Hideaway 3:14
03. Little Girl 2:33
04. Another Man 1:44
05. Double Crossing Time 3:00
06. What`d I Say 4:26
07. Key To Love 2:05
08. Parchman Farm 2:21
09. Have You Heard 5:54
10. Ramblin` On My Mind 3:07
11. Steppin` Out 2:27
12. It Ain`t Right 2:40

THE 13-TH FLOOR ELEVATORS - THE PSYCHEDELIC SOUNDS OF THE 13-TH FLOOR ELEVATORS (1966)

Casa de discuri: International Artists
Producator: Lelan Rogers
Director artistic: John Cleveland
Tara de origine: S.U.A.
Durata: 35:43


"La naiba cu doctorii si cu asistentele... Nu m-au putut opri!" Roky Erickson, 1980




Originari din Austin, Texas, The 13th Floor Elevators cantasera deja in San Francisco, inainte ca miscarea psihedelica sa capete acolo notorietate. Casa de discuri a trebuit sa-i ameninte ca le suspenda contractul daca nu vin in Austin pentru a inregistra ceea ce se va dovedi primul album de acid rock din istoria muzicii. LP-ul s-a vandut nesperat de bine, in mare parte datorita succesului unui single lansat anterior, piesa devenita clasica de garage rock "You`re Gona Miss Me", care a ajuns pe locul 55 in clasamentul Billboard.

Promovarea fatisa a beneficiilor halucinogenelor pe coperta albumului nu avea cum sa faca trupa prea draga autoritatilor: politistii texani le-au desfacut chiar echipamentele muzicale sperand sa gaseasca droguri. "Cautarea purei normalitati psihice... este baza cantecelor de pe acest album", spune textul de pe coperta, dar genul de garage rock si R&B practicat pe disc este foarte departe de normalitatea psihica. "Reverberation (Doubt)" si "Tried To Hide" sunt piese rock foarte intense, in timp ce "Roller Coaster" si "Fire Engine" degaja o atmosfera intunecata, fantomatica. Solistul Roky Erickson tipa si urla ca un adevarat posedat, in timp ce sunetele extraterestre ale "urciorului" electric al lui Tommy Hall adancesc starea de spirit deja cam fantastica pe care o degaja muzica.

The Elevators n-au rezistat mult, iar Erickson a continuat cu o cariera solo neregulata (desi cu momente formidabile). Dar legenda trupei este inca vie, in parte gratie reluarii unora dintre piesele lor de catre formatii precum Spacemen 3 si, mai ales, Primal scream, care a inclus o versiune memorabila a melodiei "Slip Inside This House" (de pe al doilea album al grupului, Easter Everywhere) pe LP-ul sau Screamadelica.

Lista pieselor
01. You`re Gonna Miss Me 2:31
02. Roller Coaster 5:08
03. Splash 1 3:57
04. Reverberation (Doubt) 2:51
05. Don`t Fall Down 3:03
06. Fire Engine 3:23
07. Thru The Rythm 3:10
08. You Don`t Know (How Young You Are) 2:59
09. Kingdom Of Heaven 3:11
10. Monkey Island 2:40
11. Tried To Hide 2:50