sâmbătă, 18 aprilie 2009

CHARLES MINGUS - THE BLACK SAINT AND THE SINNER LADY (1963)

Casa de discuri: Impulse!
Producator: Bob Thiele
Director artistic: Hollis King
Tara de origine: S.U.A.
Durata: 39:25












Pana si textul de pe coperta, scris de psihologul lui Mingus, indica faptul ca acesta nu este un album obisnuit de jazz. Desigur, e greu de gasit ceva obisnuit in opera exceptionalului basist si compozitor care a fost Mingus, dar, intr-o discografie in care abunda lucrarile perfecte si aproape perfecte, acesta este LP-ul sau cel mai impresionant.

De la primele acorduri ale lui "Solo Dancer", subliniate de tuba ragusita a lui Don Butterfield, muzica se dovedeste a fi o psihodrama clocotitoare. Saxofonul alto al lui Charles Mariano atinge culmi ametitoare de lirism si intensitate emotionala, in timp ce trombonul cu surdina al lui Quentin Jackson, cand razbunator, cand intim, si gasidu-si ecou in sunetul trompetelor lui Rolf Ericson si Richard Williams, este de o mare frumusete. Sunt si momente de calm, in care chitara cu tenta flamenco a lui Jay Berliner face un duet elegant cu pianul volatil al lui Jaki Byard. Cel care structureaza piesele si le traseaza evolutia este insa Dannie Richmond, extraordinarul tobosar care a lucrat doua decenii alaturi de Mingus.

Desi inspirat vizibil de orchestratiile lui Duke Ellington, Mingus se avanta in spatii emotionale mult mai dense decat acesta. Un amanunt remarcabil este faptul ca albumul a fost inregistrat la numai trei luni dupa cel mai mediatizat dezastru al lui Mingus, concertul Haotic de la New York City Town Hall. In mod evident, instrumentistul nu s-a lasat coplesit de incident.

joi, 16 aprilie 2009

SAM COOKE - LIVE AT THE HARLEM SQUARE CLUB (1963)

Casa de discuri: RCA
Producator: Nementionat

Director artistic: Nementionat

Tara de origine: S.U.A

Durata: 35:56













Dupa ce incepuse ca interpret de gospel si apoi de melodii pop de o simpla politete amabila, Sam Cooke si-a reinventat imaginea de artist ca interpret de R&B pasional si debordand de senzualitate.
Live At The Harlem Square Club ilustreaza aceasta transformare radicala mai bine decat orice alt album al sau - e un soi de exorcism care a separat definitiv perioada sacra si cea profana din cariera cantaretului.

In 1963, Cooke era o legenda a muzicii de culoare, un furnizor constant de hituri, proprietar al casei de discuri si al editurii SAR (cu care avea contract ce ii asigura libertate de exprimare deplina) si autor al unei compilatii recente,
Best Of, instalate solid in Top 30, care i-a confirmat statutul de numar 1 in R&B. Inregistrare a unui recital dintr-un club muncitoresc din ghetoul din Miami, Live At The Harlem Square Club este de multa vreme considerat unul dintre cele mai bune albume live din istoria muzicii - cu atat mai mult invaluit in legenda, cu cat a fost lansat la 22 de ani de la inregistrare.

Albumul iese in evidenta in opera lui Cooke prin exuberanta sa. Sustinut de ritmul robust si percutant al unei orchestre din care faceau parte redutabilul saxofonist King Curtis si maestrul chitarei Cliff White, Cooke ne ofera interpretari pline de ritm si de stralucire ale unor melodii cuceritoare , precum "Feel It", "Chain Gang", "Twistin' The Night Away" sau "Bring It On Home To Me", majoritatea creatii ale sale recente.

Cooke este un showman extraordinar de la un capat la altul al albumului, foarte sigur pe sine, insolent si cu o voluptate provocatoare.

PHIL SPECTOR - A CHRISTMAS GIFT FOR YOU (1963)

Casa de discuri: Philles

Producator: Phil Spector
Director artistic: Nementionat
Tara de origine: S.U.A
Durata: 35:11









Phil Spector este probabil cel mai faimos producator al epocii rock, nu in ultimul rand pentru ca este mai celebru decat toti artistii pe care i-a lansat. Artistic vorbind, aceasta culegere de piese de sezon a fost reusita sa cea mai solida, desi din punct de vedere comercial s-a dovedit un dezastru: deoarece presedintele John F. Kennedy a fost asasinat a doua zi dupa lansarea albumului, Spector l-a retras de pe piata in semn de respect.

Se spune ca discul, care contine melodii interpretate de The Ronettes, Bob B Soxx and The Blue Jeans, The Crystals si Darlene Love, tintea sa ocupe primul loc intr-un clasament special de Craciun, introdus in 1963.

In majoritatea cantecelor, Spector isi foloseste mult-apreciata tehnica "wall of sound" pentru a transforma melodii precum "Rudolph", "Frosty" si "Sleigh Ride" in memorabile piese contemporane. Spector a scris insa, impreuna cu colegii sai mai vechi, Jeff Barry si Ellie Greenwich, si un cantec inedit, "Christmas (Baby Please Come Home)", care i-a fost oferit lui Darlene Love, dupa o incercare nereusita cu The Ronettes. Piesa din final este un solilocviu al lui Phil Spector insusi, care le ureaza ascultatorilor "Craciun fericit" in timp ce toti muzicienii canta "Silent Night" in spatele lui.

Pentru multi melomani, acest album, reeditat de cateva ori de alte case de discuri, ramane cea mai buna colectie de muzica de sarbatori aparuta vreodata. In mod bizar, ea a fost inregistrata in timpul unui august torid, in Los Angeles.

miercuri, 15 aprilie 2009

BOB DYLAN - THE FREEWHEELIN' BOB DYLAN (1963)

Casa de discuri: Columbia
Producator: John Hammond
Director artistic: Nementionat
Tara de origine: S.U.A.
Durata: 50:04


"N-am vrut niciodata sa fiu profet sau mantuitor". (Bob Dylan, 2004)






Desi in anii 1950 si 1960 muzica folk a fost unul dintre stalpii culturii populare americane, nimeni nu a reusit sa intruchipeze mai bine spiritul tensionat al vremurilor ca Bob Dylan, iar
The Freewheelin` Bob Dylan in particular a contribuit mult la intarirea reputatiei sale de compozitor-interpret dotat cu un talent iesit din comun, cu darul atentiei poetice fata de detalii, cu simtul umorului si arta povestirii.

Albumul reprezinta angajamentul social al lui Dylan. (Pe coperta, cantaretul apare impreuna cu prietena sa de atunci, Suze Rotolo, plimbandu-se prin Greenwich Village, unde a avut primele succese ca interpret folk). Trei dintre cantecele de pe disc - "Blowin` In The Wind", "A Hard Rain`s A-Gonna Fall" si "Masters Of War" - sunt perfect reprezentative pentru nevoia de schimbare resimtita de generatia lui. Acestea raman, in multe privinte, cele mai rezistente compozitii ale lui Dylan, reluate de muzicieni ai tuturor genurilor, inclusiv rap, reggae si country.

Ca intotdeauna, Dylan a depus toate eforturile pentru a desfide orice calificari - o caracteristica a intregii sale cariere. In piese precum "Don`t Think Twice, It`s All Right" sau superba "Girl From The North Country", Dylan cocheteaza cu balada tragica de dragoste, cu suprarealismul si chiar cu spiritul comic. Cel putin in aceasta privinta,
The Freewheelin` Bob Dylan marturiseste influenta operei celui care i-a fost cantaretului prima sursa de inspiratie in muzica: Woody Guthrie. In mod similar, cantecele acestea ignora publicul larg american, preferand sa se apropie de clasele de jos, de napastuitii societatii. In acest sens, albumul poate fi inteles ca un manifest.

In ciuda faptului ca Dylan a respins constant eticheta aplicata lui, de exponent al generatiei sale,
The Freewheelin` Bob Dylan surprinde exact atmosfera societatii contemporane lui.

Lista pieselor

01. Blowin' In The Wind 2:48
02. Girl From The North Country 3:22
03. Masters Of War 4:34
04. Down The Highway 3:27
05. Bob Dylan`s Blues 2:23
06.
A Hard Rain`s A-Gonna Fall 6:55
07. Don`t Think Twice, It`s All Right 3:40
08. Bob Dylan`s Dream 5:03
09. Oxford Town 1:50
10. Talking World War III Blues 6:28
11. Corrina Corrina 2:44
12. Honey, Just Allow Me One More Chance 2:01
13. I Shall Be Free 4:49

marți, 14 aprilie 2009

THE BEATLES - WITH THE BEATLES (1963)

Casa de discuri: Parlophone
Producator: George Martin
Director artistic: Robert Freeman

Tara de origine: Marea Britanie

Durata: 33:24




"Pana cand moartea ne va desparti" (George Harrison 1964)




Primul album al unei formatii britanice vandut in mai bine de un milion de exemplare,
With The Beatles a cimentat reputatia deja inexpugnabila a Beatles-ilor de principalii furnizori englezi de hituri. Inregistrat pe o perioada totala de sase zile, intre iulie si octombrie 1963, albumul dovedeste increderea in sine si dezinvoltura sclipitoare pe care le capatasera deja cei patru. Desi inca, in esenta, o compilatie de hituri inregistrate live si de cantece noi compuse repede in completare, albumul demonstreaza cata incredere avea firma EMI in succesul protejatilor sai, caci nu continea nici un single - o performanta practic nemaiintalnita pana atunci.

Melodiile neoriginale atesta influenta "sunetului" soul specific casei de discuri Motown, de la ai carei artisti Beatles au preluat "You Really Got A Hold On Me" (o piesa a formatiei The Miracles), probabil cea mai reusita interpretare de pe album, sau "Money" (apartinand lui Barrett Strong), in care vocea inlacrimata a lui Lennon este profund emotionanta. Dintre piesele originale, "Little Child" si "It Won't Be Long" continua elanul nebunesc al primului lor album, in timp ce "All My Loving" este primul cantec devenit "clasic" al lui Paul McCartney. Si totusi, compozitia cea mai memorabila de pe disc este o melodie foarte discreta, absenta din toate antologiile Beatles, "All I`ve Got To Do", unul dintre momentele cel mai intime ale grupului cu un Lennon frust si direct.


Fotografia de pe coperta, facuta de Robert Freeman in hotelul Palace Court din orasul Bournemouth, in august 1963, este probabil cea mai faimoasa din istoria formatiei - si una din cele mai reprezentative pentru generatia anilor 1960.


With The Beatles
a avut un succes fulminant si ramane si azi plin de ritm si prospetime. Coperta si opt dintre piese au fost incluse apoi pe albumul de debut al grupului in America, Meet The Beatles. Cei patru erau pe cale de a cuceri intreaga lume.

Lista pieselor


01. It Won't Be Long 2:11

02. All I`ve Got To Do 2:01

03. All My Loving 2:10

04. Don`t Bother Me 2:29

05. Little Child 1:45

06. Till There Was You 2:14

07. Please Mister Postman 2:34

08. Roll Over Beethoven 2:44

09. Hold Me Tight 2:29

10. You Really Got A Hold On Me 3:00

11. I Wanna Be Your Man 1:56

12. Devil In Her Heart 2:25

13. Not A Second Time 2:05

14. Money 2:47

luni, 13 aprilie 2009

RAY PRICE - NIGHT LIFE (1962)

Casa de discuri: Koch
Producator: Frank Jones - Don Law
Tara de origine: S.U.A.
Durata: 37:36



"Daca eram medic veterinar, eram bogat" (Ray Price, 2002)







Ray Price se afla la o rascruce de drumuri. In 1952, la sfatul cantaretului Hank Williams, texanul se mutase in Nashville; alaturi de formatia lui Williams, isi construise curand o cariera de invidiat ca unul dintre cei mai cautati cantareti in barurile country. Si totusi, un deceniu mai tarziu, promotorii muzicii country erau tot mai "spalati". Sunetul elegant, sustinut de chitara al lui Buck Owens - facut parca anume pentru a fi transmis la radio si fabricat nu la Nashville, ci in Bakersfield, California - deschidea ochii interpretilor acestui gen asupra valentelor sale comerciale. Schimbarile erau iminente.


Price isi descrie albumul ca pe o culegere de cantece despre "fericire, tristete, disperare". E, de fapt, multa disperare aici si fericire aproape deloc. Nu va lasati inselati de nonsalanta stilului luii Price - Night Life este varianta Nashville a albumului lui Sinatra In The Wee Small Hours.

Melodia care da titlul albumului, compusa de Willie Nelson (care a cantat o vreme in orchestra lui Price, pana cand cei doi s-au certat, se pare ca din cauza ca Nelson i-a impuscat lui Price unul din cocosi), era deja tocita de atatea interpretari, dar Price ii insufla o viata noua cu vocea sa ireverentioasa si necrutatoare. Cele 11 melodii care ii urmeaza se refera toate la aceleasi realitati: locuinte pustii, baruri vag luminate, bulevarde ale dezamagirilor. In doua melodii apar si instrumente cu coarde, dar omul-cheie e aici Buddy Emmons, a carui dexteritate in manuirea pedalei chitarii da albumului atmosfera de bar ieftin (asa-numitul stil "honky tonk"), dar si de melancolie.

Price si-a schimbat apoi costumul de cowboy cusut de faimosul Nudie Cohn (inclusiv palaria indiana care se asorta cu porecla sa de "Cherokee Cowboy") pe o tinuta mult mai eleganta pentru a interpreta propria versiune a cantecului "Danny Boy", care a cucerit clasamentele americane. Dar discul acesta exemplar despre tristetea orelor tarzii ramane neegalat.

Lista pieselor

01. Introduction And Theme Night Life 6:49
02. Lonely Street 3:02
03. The Wild Side Of Life 3:00
04. Sittin` And Thinkin` 2:47
05. The Twenty-Fourth Hour 2:54
06. A Girl In The Night 2:49
07. Pride 2:39
08. There`s No Fool Like A Young Fool 2:59
09. If She Could see Me Now 2:42
10. Bright Lights And Blonde Haired Woman 2:26
11. Are You Sure 2:24
12. Let Me Talk To You 3:05

duminică, 12 aprilie 2009

STAN GETZ AND CHARLIE BYRD - JAZZ SAMBA (1962)

Casa de discuri: Verve
Producator: Creed Taylor
Director artistic: Olga Albizou
Durata: 33:08



"...cant pentru ca vreau sa aduc muzica oamenilor care vor sa asculte muzica. Pentru mine asta e totul" (Stan Getz 1950)





Desi se spune adeseori
Jazz Samba a fost scanteia care a aprins valvataia maniei bossa-nova, albumul acesta nu este primul care a facut cunoscut lumii noul stil de muzica. Extrem de popularul film Orfeu negru al lui Marcel Camus (1959), a carui actiune se petrecea in Brazilia contemporana, intrigase deja publicul international datorita partiturii memorabile semnate de Luiz Bonfa si Antonio Carlos Jobim. Dar, cand chitaristul Charlie Byrd s-a intors dintr-o calatorie in America de Sud si a inceput sa imparta prietenilor sai niste casete cu muzica braziliana, el a raspandit un microb care avea sa "explodeze" intr-o adevarata epidemie prin intermediul acestui album. Sunetul saxofonului tenor al lui Stan Getz, suplu si luminos, s-a dovedit perfect potrivit melodiilor gratioase si inefabile de bossa nova si ritmurile ei pulsande.

Inregistrat intr-o singura sedinta intr-o biserica din Washington D.C., albumul este un amestec perfect de swing si samba, in care saxofonul catifelat al lui Getz trece pe nesimtite de la o piesa la alta. Vedeta a scenei de jazz de la sfarsitul anilor 1940, si inceputul anilor 1950, Getz se luptase o vreme cu dependenta de droguri si revenise nu demult in Statele Unite, dupa cativa ani petrecuti in Europa in momentul in care "Desafinando" a luat cu asalt topurile. Succesul albumului - si apoi, inregistrarile lui Getz, care urmau sa devina celebre, alaturi de Joao si Astrud Gilberto - au transformat sonoritatile braziliene intr-o redutabila forta comerciala pe piata muzicii, intr-un timp cand avantul initial al rock-ului se disipase intr-o multime de baloane de sapun, iar The Beatles cantau inca prin cluburi obscure in Hamburg.

Colaborarea dintre Byrd si Getz s-a incheiat curand in discordie, dar muzica lor este o insula de frumusete calma, aproape transcendenta, intr-un univers de muzica pop prea adesea dominat de superficialitate si poza.

Lista pieselor

01. Desfinando 5:49
02. Samba Dees Days 3:33
03. O Pato 2:30
04. Samba Triste 4:44
05. Samba De Uma Nota S6 6:11
06. E Luxo So 3:41
07. Bahia 6:40